Rahoitustietojen kirjavuus vaikeuttaa suunnitelmallista kulttuuripolitiikkaa

Blogi   22.5.2024  Teksti: Sakarias Sokka, Olli Jakonen, Severi Nokela

Kulttuuripoliittinen selontekotyö on aktivoinut kulttuuripolitiikan suuntaviivoja koskevaa keskustelua. Selonteon tarkoituksena on mahdollistaa kulttuuripolitiikan pitkäjänteinen kehittäminen.[1] Strategisen kehittämisen kannalta selonteko on sattuvasti ajoitettu, sillä opetus- ja kulttuuriministeriön viimeisin kulttuuripoliittinen strategia ulottuu vuoteen 2025.[2] Vuonna 2017 valmistuneen strategian keskeiset tavoitteet ovat edelleen relevantteja ‒ paljolti siksi, että ne ovat vuonna 2024 monilta osin edelleen toteutumatta.

Kulttuuripolitiikan strategiassa tavoitteiden toteutuminen kytketään poikkihallinnolliseen yhteistyöhön; vastaavasti puuttuva yhteistyö estää strategisten tavoitteiden toteutumista. Omissa tutkimuksissamme on korostunut yksi hallinnonalojen yhteistoimintaa vaikeuttava tekijä: eri hallinnonalat eivät tuota tietoa keskinäisen vertailun mahdollistavassa muodossa. Aiheeseen liittyy se, että aina tietoa ei ole läpinäkyvästi tai ainakaan helposti analysoitavassa muodossa saatavilla lainkaan.

Valtionhallinnon merkittävin kulttuurin rahoittaja on opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM). Sen valvovan silmän alla rahoitusta jakaa moni muukin organisaatio. Niistä miltei jokaisella on omat tapansa ryhmitellä rahoituksen kohteita ja luokitella rahoitustietoja.[3] Muun muassa Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) ja itse ministeriön tavat luokitella rahoitustietoja ovat vuosikausien ajan poikenneet jonkin verran toisistaan. OKM:n vuonna 2020 tilaamassa raportissa[4] taiteen ja kulttuurin toimialan ”tietoperustasta” sen todettiinkin olevan ”sisällöllisesti epäyhtenäinen, rakenteeltaan sirpaleinen ja tietoprosesseiltaan monimuotoinen”.

OKM:n lisäksi myös muut hallinnonalat rahoittavat merkittävästi kulttuurin toimialoja. Liikenne- ja viestintäministeriön vastuulle kuuluu Yleisradio (YLE), joka saa edelleen kohdennettavaksi vuosittain puolisen miljardia valtion verottamaa rahoitusta. YLE:n kautta rahoitusta kanavoituu tietysti runsaasti AV-alalle ja esittäville taiteille, etenkin musiikille. YLE itse ilmoittaa rahoituksensa kohdennuksista ”sisältöalueiden” mukaan. Näistä ”kulttuuriin ja viihteeseen” YLE kohdistaa runsaat 80 miljoonaa euroa vuosittain. Sisältöalueista voitaneen lukea myös ”draaman” sekä ”lapset ja nuoret” -alueiden rahoituksesta osa kulttuurisisältöihin kohdistuvaksi.[5] Saatavilla on myös tarkempia tietoja rahoituksen merkityksestä,[6] mutta tämäkään tieto ei ole saatavilla kulttuurialojen mukaan luokiteltuna eikä mahdollista suoraa vertailua esimerkiksi OKM:n rahoitustietoihin. Olemassa olevien rahoitustietojen valossa on vaikeata arvioida tarkemmin, mihin mittakaavaan YLE:n kautta kulkeva kulttuurialojen julkinen rahoitus asettuu suhteessa OKM:n eri toimialoille kohdentamaan rahoitukseen.

Valtionhallinnossa kolmas keskeisimmistä kulttuuria ohjaavista ministeriöistä on työ- ja elinkeinoministeriö (TEM). TEM:n toimialaan kuuluu elinkeinopolitiikka ja sen osana myös aineetonta arvonluontia tuottavien elinkeinojen ohjaus ja tuki sekä aineettomiin oikeuksiin kuuluvat teollisoikeudet. TEM:n vastuualueelta jaetaan runsaasti yritysrahoitusta, josta maltillinen osa kohdentuu myös kulttuuritoimialoille. TEM ylläpitää nykyään myös yritysrahoitusta kokoavaa julkista tietopalvelua[7]. Ministeriön oma suora rahoitus yrityksille ei ole yhtä runsasta kuin sen ohjauksessa toimivien organisaatioiden (TE-toimistot, ELY-keskukset ja Business Finland) jakama rahoitus. Keskeinen rahoittaja on Business Finland (BF). BF:n rahoitustietoja on sinänsä hyvin ja läpinäkyvästi tarjolla.[8] BF listaa rahoituspäätöksensä toimialaluokituksen (TOL) mukaan. Kulttuurin rahoituksen saa esiin BF:n rahoitusaineistoista kuitenkin vain ryhmittelemällä itse valikoidut toimialaluokat osaksi valikoitua kulttuurin alaa.[9] Ongelmana tässä on uudelleenluokittelujen vaatiman työpanoksen rinnalla etenkin se, että missään ei ole sovittu, mitkä TOL-luokat tulisi lukea millekin kulttuurialalle.

Hallinnonalat ylittävän rahoitustiedon analysointia varten olemme luoneet luokitteluavaimen, jossa olemme ottaneet huomioon eurooppalaisen kulttuuritilastoinnin asiantuntijaryhmän ESSnet-asiantuntijaryhmän (ESSnet)[10] suositukset. Näin luomamme analyysikehys on osoittautunut toimivaksi eri hallinnonalojen välisessä rahoituksen vertailussa. Käytännössä ESSnet-kehyksen soveltaminen onnistuu tällä haavaa vain olemassa olevien tietojen uudelleenluokittelujen avulla. Uudelleenluokittelu on mahdollista, jos saatavilla on riittävän yksityiskohtaisella tasolla tietoa toimialasta (5-portaisen TOL-asteikon tarkin taso) ‒ sen pohjalta rahoitettu toiminta voidaan ryhmitellä tietylle kulttuurialalle ESSnet-kehyksen mukaisesti.

Eri hallinnonalat läpäisevää tietoperustaa vahvistettaisiin yksinkertaisesti sillä, että rahoituspäätöksiä tehtäessä merkittäisiin rahoitustietoihin rahoitettavan toiminnan toimialaluokitus ‒ silloin kun sen on mahdollista ‒ tarkimmalla mahdollisella TOL-tasolla. Lisäksi tulisi sopia kansallisesti siitä, mitkä tarkimman TOL-tason luokat tulisi lukea millekin kulttuurialalle.[11] Suoraan kulttuurialoja rahoittavien tahojen (esim. OKM, Taike, SES, AVEK) taas olisi järkevää paitsi merkitä rahoituspäätöksiin suoraan ESSnet-luokat, myös TOL-luokituksen mukaisesti rahoitettavan toiminnan toimiala(t), jotta tietojen vertailtavuus eri suuntiin olisi mahdollista.

Luokitteluissa on toki myös aina omat ongelmansa. Kulttuurihallinnon rahoittamista toiminnoista etenkin Taiteellisen luomisen ja Taidelaitosten TOL-luokat (90030 ja 90040) ovat sellaisia, joiden perusteella toiminnan sijoittaminen tietylle taiteen tai kulttuurin alalle on vaikeata. Koulutus ja hallinto taas ovat esimerkkejä toiminnoista, joiden sijoittaminen vain yhdelle toimialalla on usein vaikeata. Tätä varten ESSnet-luokittelussa on otettu huomioon toimialojen lisäksi myös toiminnan tarkoitus.[12] Sen luokittelu lisää omat vaikeutensa luokittelukehysten kaiken kattavaan soveltamiseen. Siitä huolimatta omat kokeilumme ESSnet-kehyksen ja toimialaluokitusten mukaisista ryhmittelyistä ovat positiivisia ‒ niiden avulla on mahdollista kerätä aiempaa kattavampi kokonaiskuva siitä, miten valtio rahoittaa kulttuuria.

Tilastokeskuksen toimialaluokituksen suhde ESSnet-luokkiin ja OKM:n luokitukseen

Olemme koonneet alla olevaan taulukkoon ESSnet:n ja TOL-luokkien yhteensovittamisen avuksi taulukkoluonnostelman (”luokitusavain”), jossa olemme ottaneet huomioon niin omien tutkimushankkeidemme kokemukset kuin OKM:n oman kulttuuripolitiikan tietoperustan kehittämishankkeen tuottamat suositukset.[13] Asteriskilla merkityille toimialoille emme ole voineet määrittää yksikäsitteistä luokkaa ja näiden alojen yritykset ja yhdistykset olemme tutkimushankkeissamme luokitelleet yksitellen johonkin alla olevista luokista (tai muut-luokkaan).

TOL Luokan nimi ESSnet-luokka OKM-luokitus
18110 Sanomalehtien painaminen Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
18120 Muu painaminen Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
18130 Painamista ja julkaisemista edeltävät palvelut Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
18200 Ääni-, kuva- ja atk-tallenteiden tuotanto Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Erittelemätön
23410 Keraamisten talous- ja koriste-esineiden valmistus Käsityö Muotoilu
23430 Keraamisten eristystuotteiden valmistus Käsityö Muotoilu
32110 Kolikoiden ja mitalien valmistus Käsityö Muotoilu
32120 Jalokivikorujen ja muiden kultasepäntuotteiden valmistus Käsityö Muotoilu
32130 Jäljitelmäkorujen ja muiden vastaavien tuotteiden valmistus Käsityö Muotoilu
32200 Soitinten valmistus Esittävä taide Musiikki
46433 Valokuvausvälineiden ja -tarvikkeiden tukkukauppa Visuaalinen taide Visuaalinen taide
46492 Kirjatukkukauppa Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
46494 Musiikkitarvikkeiden tukkukauppa Esittävä taide Musiikki
47595 Soittimien ja musiikkitarvikkeiden vähittäiskauppa Esittävä taide Musiikki
47610 Kirjojen vähittäiskauppa Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
47622 Aikakausjulkaisujen ja lehtien vähittäiskauppa Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
47630 Musiikki- ja videotallenteiden vähittäiskauppa Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Erittelemätön
47781 Taideliikkeet Visuaalinen taide Visuaalinen taide
47792 Antikvariaattikauppa * Erittelemätön
47782 Valokuvausalan vähittäiskauppa Visuaalinen taide Visuaalinen taide
47791 Antiikkiliikkeet Museot ja kulttuuriperintö Kulttuuriperintö (pl. museot)
47911 Kirjojen, musiikki- ja videotallenteiden postimyynti ja verkkokauppa * Erittelemätön
58110 Kirjojen kustantaminen Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
58130 Sanomalehtien kustantaminen Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
58141 Paikallislehtien ja harvemmin ilmestyvien sanomalehtien kustantaminen Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
58142 Aikakauslehtien kustantaminen Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
58190 Muu kustannustoiminta Kirjat ja lehdet Kirjallisuus
58210 Tietokonepelien kustantaminen Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
59110 Elokuvien, videoiden ja televisio-ohjelmien tuotanto Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
59120 Elokuvien, video- ja televisio-ohjelmien jälkituotanto Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
59130 Elokuvien, videoiden ja televisio-ohjelmien levitys Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
59140 Elokuvien esittäminen Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
59200 Äänitysstudiot; äänitteiden ja musiikin kustantaminen (musiikki) Esittävä taide Musiikki
60100 Radio-ohjelmien tuottaminen ja lähettäminen Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Erittelemätön
60201 Televisio-ohjelmien tuottaminen ja lähettäminen (pl. maksulliset tv-kanavat) Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
60202 Maksulliset tv-kanavat Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
63910 Uutistoimistot Kirjat ja lehdet Erittelemätön
71110 Arkkitehtipalvelut Arkkitehtuuri Arkkitehtuuri
73111 Mainostoimistot Mainosala
73112 Suora- ja ulkomainonta Mainosala
73119 Muu mainospalvelu Mainosala
73120 Mainostilan vuokraus ja myynti Mainosala
74101 Graafinen muotoilu Visuaalinen taide Muotoilu
74102 Sisustussuunnittelu Visuaalinen taide Erittelemätön
74109 Teollinen muotoilu ym. Visuaalinen taide Muotoilu
74201 Valokuvaamot ja muu kuvaustoiminta Visuaalinen taide Visuaalinen taide
74202 Valokuvien kehittäminen Visuaalinen taide Visuaalinen taide
74300 Kääntäminen ja tulkkaus Kirjat ja lehdet Erittelemätön
74901 Ohjelmatoimistot ja manageripalvelut Esittävä taide Erittelemätön
77220 Videofilmien vuokraus Audiovisuaalinen kulttuuri ja multimedia Audiovisuaalinen taide
77400 Henkisen omaisuuden ja vastaavien tuotteiden leasing (pl. tekijänoikeuden suojaamat teokset) * Erittelemätön
84121 Opetuksen ja kulttuuriasiain hallinto * Erittelemätön
85520 Taiteen ja musiikin koulutus * Erittelemätön
85591 Kansanopistot, kansalaisopistot, työväenopistot yms. * Erittelemätön
90010 Esittävät taiteet Esittävä taide Esittävä taide
90020 Esittäviä taiteita palveleva toiminta Esittävä taide Esittävä taide
90030 Taiteellinen luominen * Erittelemätön
90040 Taidelaitosten toiminta * Erittelemätön
91010 Kirjastojen ja arkistojen toiminta Kirjastot Kirjastot
91020 Museoiden toiminta Museot ja kulttuuriperintö Museot
91030 Historiallisten nähtävyyksien, rakennusten ja vastaavien kohteiden toiminta Museot ja kulttuuriperintö Kulttuuriperintö (pl. museot)
94991 Tutkimusta ja kulttuuria palvelevat järjestöt * Erittelemätön

[1] https://okm.fi/kulttuuriselonteko [haettu 16.4.2024]

[2] http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-466-5 [haettu 16.4.2024]

[3] Ks. https://www.cupore.fi/tutkimukset/valtion-rahoitus-kulttuurille-suomessa/ [haettu 16.4.2024]

[4] http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-708-6 [haettu 25.4.2024]

[5] https://yle.fi/aihe/s/ylen-talous-ja-rahank%C3%A4ytt%C3%B6 [haettu 17.4.2024]

[6] https://yle.fi/aihe/s/10004419 [haettu 30.3.3034]

[7] https://tem.fi/yritystukitietopalvelu [haettu 25.4.2024]

[8] https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/tietoa-meista/rahoitustiedot [haettu 25.4.2024]

[9] https://www.cupore.fi/tiedonvisualisoinnit/business-finland-rahoitus-2017-2022/ [haettu 30.4.2024]

[10] https://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/reports/ess-net-report_en.pdf [haettu 22.4.2024]

[11] TOL-luokitusta ollaan uudistamassa, joten kansallinen koordinaatio luonnollisesti kannattaisi sitoa uuteen TOL-luokitteluun, jossa tietyt kulttuurin alat on tunnistettu aiempaa täsmällisemmin. Ks. https://stat.fi/org/tilastokeskus/vuosiohjelma/toimialaluokitus-uudistuu.html sekä https://stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2023/uusi-toimialaluokitus-kuvaa-tarkemmin-talouden-rakennetta-ja-huomioi-paremmin-politiikkatarpeet/ [luettu 30.4.20204]

[12] https://koodistot.suomi.fi/codescheme;registryCode=kulttuuri;schemeCode=euculture_function [haettu 30.4.2024]

13] Myös OKM:n omassa kulttuuripolitiikan tietoperustan parantamishankkeessa päädyttiin suosittelemaan ESSnet-kehyksen soveltamista. Ks. https://koodistot.suomi.fi/codescheme;registryCode=kulttuuri;schemeCode=euculture_domain_mod [haettu 30.4.2024] (”Opetus- ja kulttuuriministeriön luokitussuositus kulttuuri- ja taidealojen (domain) tilastointiin. Luokittelu perustuu EUn tilastoviraston Eurostatin luokitussuositukseen (ESSnet-Culture) tietyin muutoksin.”)

Kirjoittajat