Valtion rahoitus kulttuurille Suomessa
Cuporessa kerätään tietoa valtion kulttuurille allokoimasta rahoituksesta. Tavoitteena on tuottaa taiteen ja kulttuurin rahoitustietoa läpinäkyvästi ja helposti saataville sekä luoda metodologiaa ja tietopohjaa julkisen kulttuurirahoituksen pitkittäisseurannan kehittämiseksi.
Olemme soveltaneet valtion kulttuurirahoituksen tarkastelukehyksenä keväästä 2020 alkaen EU:n tilastoviranomaisen EuroStatin ESSNet-loppuraportin (2012) kulttuurin toimialoja (domains). Kehyksen soveltaminen mahdollistaa eri rahoituskanavien kautta kulttuurin toimialoille kohdennetun rahoituksen vertailun. Sen avulla saamme myös paremman käsityksen kulttuurirahoituksen mittakaavasta kuin hallinto itse on tuottanut. Kartoitamme hankkeessa myös muiden hallinnonalojen kuin OKM:n tapoja ymmärtää, nimetä ja rahoittaa kulttuuritoimintoja.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tarkastelimme valtion kulttuurirahoitusta vuoden 2019 tilinpäätöstiedoin. Tarkentavina aineistoina käytimme tilinpäätöksen rinnalla myös muita kulttuurin tuesta kertovia dokumentteja, kuten virastojen ja muiden asiantuntijatahojen avustuslistauksia. Tämän vaiheen tuloksena julkaisimme vuonna 2021 työpaperit Mahdollisesti kulttuuria? Valtion kulttuurirahoitus Suomessa vuonna 2019 sekä Rahapelitoiminnan tuotot kulttuurille vuonna 2019. Määrä ja kohdennukset.
Vuonna 2022 julkaisimme työpaperin Luovien alojen koronatuet vuosina 2020 ja 2021. Kohdennukset ja kokonaiskuva sekä valtion kulttuurirahoituksen kokonaisuutta kuvaava tietovihon Valtion rahoitus kulttuurille.
Syksyllä 2023 julkaisemme hankkeen keskeisiä tuloksia tiivistävän tietokortin sekä tuoreita tietoja Business Finlandin kulttuurirahoituksesta.
Vuoden 2024 aikana toteutamme jälleen valtion kulttuurirahoituksen kokonaiskartoituksen, joka perustuu vuoden 2023 toteutuneeseen rahoitukseen.
Hankkeessa tapahtuu
Tutkimuksesta syntyneet julkaisut
- Työpaperit 2024 Yritystuet kulttuurirahoituksen osatekijänä
- Tietokortit 2023 Hallintosiiloista kumppanuuksiin
- Vertaisarvioidut julkaisut 2023 ’We have no politics involved in state subsidies!’
- Vertaisarvioidut julkaisut 2022 Finnish cultural policy as public funding: Regime view across policy domains
- Tietokortit 2022 Valtion rahoitus kulttuurille
- Työpaperit 2022 Luovien alojen koronatuet vuosina 2020 ja 2021
- Vertaisarvioidut julkaisut 2021 'Meillä ei ole politiikkaa valtionavustuksissa!'
- Työpaperit 2021 Rahapelitoiminnan tuotot kulttuurille vuonna 2019
- Työpaperit 2021 Mahdollisesti kulttuuria?
Liittyvät tiedon visualisoinnit
- Rakenteet ja rahoitus 2024 Business Finlandin rahoitus luoville aloille 2017-2022
- Rakenteet ja rahoitus 2021 Valtion rahoitus taiteelle ja kulttuurille 2019
Hankkeen tutkijat
Tutustu myös näihin hankkeisiin
-
Tutkimus käynnissä
LUOVI - Luovan alan instrumentit ja hallinnolliset rajaukset
Selvitys kartoittaa, miten ja millaisin rajauksin kulttuuri ja luovat alat tällä haavaa määritellään ja tunnistetaan osana valtion tukemaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopolitiikkaa. Analysoimalla luovia aloja sekä kulttuuri- että elinkeinopolitiikan kohteena työssä tarkastellaan tutkimus- ja kehitystoiminnan (T&K) ja luovien alojen välistä suhdetta teoreettisten määrittelyjen, kansainvälisten esimerkkien ja käytännön toimintojen sekä politiikkavastuiden jakautumisen näkökulmasta.
-
Tutkimus käynnissä
Kulttuurihyvinvointitoiminnan tavoitteet, toimintamallit ja rahoitus hyvinvointialueilla
Cuporen tutkimuksessa tarkastellaan kulttuurihyvinvointitoiminnan tavoitteita, vastuita, toimintamalleja ja rahoitusta hyvinvointialueilla. Tarkoituksena on luoda kattava kuva kulttuurihyvinvointitoiminnan organisoitumisesta hyvinvointialueittain.