Tekijänoikeuskysymykset opetustoiminnassa
Kartoitus tekijänoikeustietämyksestä ja aineistojen käytöstä
Tämä julkaisu käsittelee tekijänoikeudella suojattujen aineistojen opetuskäyttöön liittyviä teemoja. Tarkoituksena on tunnistaa yleistason tarkastelun avulla aihealueita, joita tulisi huomioida tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisessä ja jatkotutkimuksessa.
Digitaalisten oppimateriaalien käyttö on yleistynyt kouluissa viime vuosina. Merkittävä osuus käyttöluvista neuvotellaan keskitetysti Opetushallituksen toimesta. Digitaalisten aineistojen käytössä erilaisten teostyyppien joustavaan ja monipuoliseen käyttöön liittyy haasteita. Kouluissa on tarvetta erityisesti materiaaleille, joita voidaan muokata, edelleen kehittää ja yhdistellä opetuksessa. Opettajien itse valmistaman oppimateriaalin käytöstä sovitaan tavallisesti vapaamuotoisesti, ja oppimateriaalin jakamista varten tarvitaan läpinäkyviä menettelyjä.
Opetustoimintaan liittyvää tekijänoikeustietoa on Suomessa laajasti saatavilla eri muodoissa, mutta tiedon saavutettavuus voi jäädä puutteelliseksi. Opettajien tekijänoikeustietämyksen taso vaihtelee ja oikeudellinen epävarmuus voi korostua etenkin hyödynnettäessä aineistoja uusilla teknologisen kehityksen mahdollistamilla tavoilla.
Kartoitus tekijänoikeuskysymyksistä opetustoiminnassa on osa Cuporen toteuttamaa Suomen tekijänoikeusjärjestelmän säännöllistä arviointia, joka perustuu vuosittain vaihtuviin teemoihin. Arviointityön taustalla on Cuporessa aiemmin muodostettu arviointimetodologia.
Tutkimukset
-
Tutkimus käynnissä
Suomen tekijänoikeusjärjestelmän toimivuuden arviointi
Cuporessa toteutetaan jatkuvaa Suomen tekijänoikeusjärjestelmän toimivuuden arviointia vuosittain vaihtuviin teemoihin pohjautuen. Samalla kehitetään järjestelmän arviointia tukemaan entistä paremmin poliittista päätöksentekoa sekä strategista suunnittelua.
-
Tekijänoikeuskysymykset opetustoiminnassa
Cupore toteutti vuosien 2018 ja 2019 aikana Tekijänoikeuskysymykset opetustoiminnassa -tutkimushankkeen, jossa tarkasteltiin teosten saatavuuteen ja käyttöön liittyviä kysymyksiä opetustoiminnassa.